Повучен у мир и тишину, у живописној клисури реке Ресаве, недалеко од Деспотовца, налази се манастир Ресава, данас познатији под именом Манасија.
Манастир Манасија или Ресава један је од најзначајнијих споменика српске средњовековне културе и најзначајнија грађевина која припада тзв. Моравској школи.
Манастир је задужбина деспота Стефана Лазаревића, чије се мошти, по анализама археолога, антрополога и стручњака за ДНК анализе, налазе у јужном делу цркве, испод беле мермерне плоче.
Почео је да се зида 1407. године а градња је окончана 1418, када су се уселили монаси, па је одмах после оснивања Манасија постала културни центар деспотовине. Њена ресавска школа била је преписивачка радионица, извор писаних дела и превода и после пада деспотовине, кроз цео 15. и 16. век. Њене књиге биле су поуздане, одлично изведене, без грешака у речима, слогу и акценту.
Манастирска црква посвећена је Светој Тројици а цео комплекс опасан је великим зидовима који су служили за одбрану. То је била утврђена целина од укупно 11 кула, од којих се истицала Деспотова кула.
Сем културног и историјског значаја, складне архитектуре хармоничних линија и остатака монументалног утврђења, оно што Манасију или Ресаву сврстава у врх средњовековних драгуља јесте њен живопис.
Иако је сачувана тек трећина фресака у манастиру, живопис Манасије спада у ред највећих домета средњовековног сликарства. Од Константина Филозофа, преко Карловачког родослова из 15. века, али интензивно тек крајем 18. века, почињу из деценије у деценију да се саопштавају подаци о живопису Манасије. Сви ти подаци казују да је црква „била живописана тако лепо да се то причало као какво чудо у свој земљи српској“, али да су Турци „светитељима очи поизбадали, зидове изгребли и велику скаредност причинили“.
О томе како су се Турци односили према овом верском објекту говори и то што су цркву користили као шталу, где су чували коње, а фрескама гребали лица и очи.
Постоји и веровање да када су хтели да униште лик светог архангела Михаила да се он тада појавио пред њима, што их је уплашило и нису смели да наставе да уништавају његов лик.
И заиста, један од очуваних ликова на фрескама је његов!
📸: @igor_milosevicccc